.Centrum Medyczne OLMEDICA.
.
.O nasOfertaLekarzeDiagnostykaaKontaktWarto wiedzieć.
.
.. . . . . . .
.....

Upośledzenie umysłowe


Poprzedni artykuł | Następny artykuł | PDF

Według definicji WHO: istotne obniżenie ogólnego poziomu funkcjonowania intelektualnego, oraz trudności w zachowaniu przystosowawczym, występujące przed 18 rokiem życia. Znane są przypadki nieuleczalne.

DSM IV: definicja niedorozwoju umysłowego wg Janusza Kostrzewskiego:
Niedorozwój umysłowy charakteryzuje istotnie niższy niż przeciętny ogólny poziom funkcjonowania intelektualnego, któremu towarzyszy istotne ograniczenie w zakresie funkcjonowania przystosowawczego przynajmniej dwóch spośród następujących zdolności przystosowawczych:

  • porozumiewanie się
  • troska o siebie
  • sprawności społeczno-interpersonalne
  • kierowanie sobą
  • zdolności szkolne
  • wykonywanie pracy
  • organizacja czasu wolnego
  • troska o zdrowie i bezpieczeństwo

Kryteria brane pod uwagę:

  • wartość ilorazu inteligencji (niższy o dwa odchylenia standardowe)
  • zachowania przystosowawcze (przynajmniej dwa muszą wystąpić)
  • wiek (musi się wydarzyć przed 18 rokiem życia, jeśli później, to mówimy o otępieniu)

Stopnie nasilenia niedorozwoju umysłowego wg WHO od 01.01.1968r.:

  • norma
  • niższy niż przeciętny
  • lekki
  • umiarkowany
  • znaczny głęboki

Stopnie upośledzenia umysłowego na podstawie ilorazu inteligencji:

  • dziecko w normie intelektualnej: 100-85
  • poziom niższy niż przeciętny: 84-70
  • lekki stopień upośledzenia umysłowego: 69-55
  • umiarkowany stopień upośledzenia umysłowego: 54-40
  • znaczny stopień upośledzenia umysłowego: 39-25
  • głęboki stopień upośledzenia umysłowego: 24-0

Osoby zaliczane do kategorii inteligencji niższej niż przeciętnej:

  • osoby o dobrej sprawności intelektualnej lecz zaniedbane pedagogicznie (np. ze środowisk ubogich kulturowo)
  • osoby posiadające parcjalne deficyty poznawcze: dobra sprawność intelektualna, problemy z czytaniem i pisaniem mimo dobrego wzroku i słuchu
  • osoby ze spowolnionym tempem procesów poznawczych
  • osoby ze słabo wykształconym myśleniem pojęciowym
  • osoby, które mają utrudnione myślenie przyczynowo-skutkowe

Osoby zaliczane do kategorii lekkiego upośledzenia umysłowego wśród dorosłych:

  • poziom intelektualny na poziomie prawidłowo rozwijającego się dziecka do 12 roku życia
  • poziom dojrzałości społecznej na poziomie prawidłowo rozwijającego się dziecka do 17 roku życia

Osoby te mogą samodzielnie funkcjonować.

Osoby zaliczane do kategorii umiarkowanego stopnia upośledzenia:

  • poziom intelektualny na poziomie prawidłowo rozwijającego się dziecka do 8 roku życia
  • poziom dojrzałości społecznej na poziomie prawidłowo rozwijającego się dziecka do 10 roku życia

Osoby zaliczane do kategorii znacznego stopnia upośledzenia:

  • poziom intelektualny na poziomie prawidłowo rozwijającego się dziecka do 5-6 roku życia
  • poziom dojrzałości społecznej na poziomie prawidłowo rozwijającego się dziecka do 7-8 roku życia

Osoby te nie mogą samodzielnie funkcjonować. Wymagają opieki i troski.

Osoby zaliczane do kategorii głębokiego stopnia upośledzenia:

  • poziom intelektualny i poziom dojrzałości społecznej na poziomie prawidłowo rozwijającego się dziecka do 3 roku życia

Ogółem jest 2-3% osób upośledzonych umysłowo. Wśród nich wyróżnia się:

  • 89% stopień lekki
  • 6% stopień umiarkowany
  • 3,5% stopień znaczny
  • 1,5% stopień głęboki

Przyczyny upośledzeń:
w stopniu lekkim:

  • 41% przyczyny nieznane
  • 26% zaniedbania środowiskowe, brak stymulacji
  • 12% choroby wczesnego dzieciństwa
  • 11% czynniki dziedziczne, genetyczne
  • 10% urazy mechaniczne i psychiczne
  • głębsze upośledzenia
  • uszkodzenia w budowie komórek

.